Header Nieuws 01

IE in de praktijk: De skelter

In een nieuwe reeks artikelen willen wij u meenemen langs enkele alledaagse en minder alledaagse producten van Nederlandse makelij die een raakvlak hebben met Intellectuele Eigendom. In deze editie: De skelter. Wist u namelijk dat achter deze ogenschijnlijk eenvoudige kindervoertuigen vele innovaties kunnen schuilgaan?

Een skelter heeft door de vier wielen, het stuur en de stoel veel weg van een auto. Door de trapperaandrijving, het formaat en de steeds veranderende ergonomie van de opgroeiende bestuurders kiezen skelterfabrikanten toch vaak voor andere oplossingen dan die voor de hand zouden liggen uit de auto-industrie. Een aantal van deze innovatieve oplossingen zijn hieronder toegelicht aan de hand van een skelter van Mammoet Skelters, een Nederlandse skelterfabrikant.

1.Versnellingsbak

De meeste skelters hebben slechts één of een beperkt aantal versnellingen en lenen zich daarom niet voor het beklimmen van hellingen. De skelter heeft echter een heuse versnellingsbak met maarliefst tien versnellingen. Door een innovatief schakelmechanisme kunnen meerdere versnellingen tegelijk worden aangegrepen, waarbij alleen de zwaarste versnelling van de skelter actief is en de lichtere versnellingen vrij meelopen.

2.Differentieel

Het is bekend om bij een auto een differentieel tussen de aandrijfwielen te plaatsen, zodat de aandrijfwielen bij het nemen van een bocht op verschillende snelheden kunnen roteren. De bekende differentiëlen zijn echter groot, zwaar en duur. Bij skelters wordt daarom over het algemeen maar één wiel aangedreven. De skelter heeft daarentegen wel twee aangedreven wielen met tussen de wielen een differentieel dat door de unieke compacte vormgeving volledig in de aandrijfas kan worden opgenomen.

3.Remschijven

Goede remmen zijn belangrijk voor de veiligheid. In de getoonde skelter worden de wielen direct op het loopvlak afgeremd. De meest betrouwbare afremming wordt echter verkregen met behulp van remschijven. Een nieuwe innovatie op dit gebied is dat de remschijven voor de achterwielen, in plaats van direct op elk van de achterwielen, naast elkaar bij één van de achterwielen van de skelter zijn geplaatst. Hierdoor kunnen de remschijven ter plaatse gezamenlijk door slechts één remklauw worden aangegrepen. Dit levert een compact en betrouwbaar remsysteem op.

 4.Stoelverstelling

De stoel van de skelter kan eenvoudig worden versteld teneinde de juiste beenlengte in te kunnen stellen. Bij verplaatsing van het gewicht naar voren kan de stoel worden verschoven, terwijl een verplaatsing van het gewicht naar achteren de positie van de stoel fixeert. Het mechanisme is zodanig ontworpen dat slijtage wordt voorkomen.

Op deze innovaties zijn octrooien aangevraagd.